Dada ei olnud mitte kunstivool vaid sõjavastane mässumeelne
liikumine, mis avaldus väga erinevates vormides.
Dadaistide põhiline eesmärk oli šokeerimine. Näiteks esitati publikule seosetuid luuletusi või kallati neid solvangutega üle.
Dada kunstnike meelest polnud enam mingit põhjust luua
kaunist kunsti õilsatest materjalidest. Üks kuulsaimatest dadistidest oli Hans Arp. Ta
kirjutas manifeste, viljeles kubismi ja
kollaaźi, samuti valmisid tema esimesed puureljeefid. Ta pööras tähelepanu juhuslikkusele. Nimelt
rebis ta värvilised paberid tükkideks ja lasi need põrandale asetatud paberile
langeda. Jäi üle need ainult sellele kleepida. Arp nimetas seda juhuse tahteks.
Marchel Duchampi peetakse üheks 20. saj. olulisemaks
kunstnikuks.
Pärast sõja lõppu suundusid palju dadaistid Pariisi ja
liitusid seal tegutsevate sürrealistidega.
Kuigi dada jäi suhteliselt lühikeseks nähtuseks, oli selle
tohutu mõju edaspidisele kunstile. See nähtus avardas kunsti piire, mis
tähendab, et kunstiks võis hakata pidama mitte ainult kunstniku oskusliku käe
all valminud taiest vaid ka midagi, mida kunstnik ise kunstiks nimetab.
Hans Arp - "According to the Laws of Chance" 1933
Marcel Duchamp - "L.H.O.O.Q"
Kasutatud kirjandus:
http://kunstiabi.weebly.com/dadaism.html
http://et.wikipedia.org/wiki/Dadaism
http://kunstiabi.weebly.com/dadaism.html
http://et.wikipedia.org/wiki/Dadaism
Maarja
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar